Vervoer in Ecuador - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Ad - WaarBenJij.nu Vervoer in Ecuador - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Ad - WaarBenJij.nu

Vervoer in Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Ad

08 Maart 2018 | Ecuador, Riobamba

Het blijft iedere dag spannend waar en hoe wij op onze bestemmingen komen. Tot nog toe hebben de bussen ons niet in de steek gelaten. Het streekvervoer is goed georganiseerd waar je je in Ecuador ook maar bevindt of op wat voor wegen je ook terecht komt. De meeste streekbussen hebben comfortabele stoelen en zijn net rijdende disco’s en als je geluk hebt draait er ook nog een film. De muziek staat bij voorbaat bijzonder hard. De chauffeurs zijn ervaren, ze scheuren zo hard mogelijk door het land langs steile afgronden en door scherpe haarspeldbochten op nog net niet twee wielen! Daarnaast heeft elke bus nog een ‘bijrijder’, wij noemen deze man een tarjetapropper. Enerzijds omdat hij klanten bindt, hij roept 100x de eindbestemming van het traject, anderzijds omdat hij de kaartjes verkoopt. Soms dient vooraf een kaartje gekocht te worden op de wat langere trajecten van bijvoorbeeld een 5 uur durend traject. De lokettist is er blijkbaar bij gebaat dat de toerist in de juiste bus stapt; vaak loopt hij/zij even met ons mee in de chaotische mensenmassa/ eetstalletjes op de enorme terminals.

Nog nooit hebben we lang moeten wachten. Zelfs niet toen we vandaag bij de parada aan de voet van Ecuador's hoogste vulkaan de Chimborazo stonden. En zelfs niet enkele dagen geleden midden in de jungle, hoe is het mogelijk. Want nadat het bootje waar we overigens in de middle of nowhere aan de rivierkant op zaten te wachten uit het niets tevoorschijn kwam en ons na 15 minuten varen weer aan een zandpad afzette, kwam de bus na enkele minuten er al aan..

Tijdens de vele stops onderweg stapt er een heel bosje verkopers in de bus die je van alles willen verkopen zoals fruit, noten, chips, armbanden, kauwgom, chocolade, flesjes drinken, etc. En in de meer stedelijke omgeving is de taxi een uitkomst want deze rijden je overal voor een paar dollar naar toe.

• 09 Maart 2018 - 00:20

Hannie:

Leuk hoor die real time verhalen.
    Geniet samen en laat ons op deze manier meegenieten

• 09 Maart 2018 - 06:33

Guy En Liesbeth:

Leuk dat jullie ons een beetje mee laten genieten.
    Wat een mooie belevenissen!
    Nog veel plezier!

• 09 Maart 2018 - 08:25

Lous Wijnand:

Het is voor mij heel bijzonder mijn oude rugzak op je rug te zien, Mechtild!
    Het is leuk het gevoel te krijgen Ecuador te leren kennen door jullie verhalen. En het hiken, hoe gaat dat?
    Geniet er van.
    Lieve groet, Lous.

• 09 Maart 2018 - 08:39

Tony Lenatti:

Nou Mechtild, dan werkt dat beter dan bij mij afgelopen week. Ik stond maandagavond te wachten op een bus die niet kwam. Mensen allemaal boos 5 min is oke 10 min kan ook nog maar helemaal niet komen????? Chauffeur schaapachtig, sorry ik stond verkeerd geparkeerd. Voor het kadaster ipv in zijn eigen rijbaan nr. D

Halve zool. Maar ja toch thuis gekomen hoor. Geweldig dat het bij jullie zo goed loopt. Maar een ervaren scheuren op 2 wielen vind ik ook niet oke. Als je maar veilig aankomt. Geniet er nog van. Gr Tony

• 09 Maart 2018 - 12:09

Mimi:

Wat een heerlijk chaotisch en kleurlijk land. En toch komt alles op zijn pootjes terecht.
    Groetjes Mimi.

• 10 Maart 2018 - 13:40

Marieke:

Geweldige verhalen en foto's weer. Doet me weer denken aan 2 jaar geleden Peru en Bolivia!

• 10 Mei 2018 - 12:09

Willie Jacobs:

Hola Ad en Mechtild,

Het vervoer per bus blijkt al een belevenisvol avontuur op zich.
    Genoten van de goedverzorgde verslaggeving!
    Dank en groeten,

Willie Jacobs