Jungle en Chimborazo - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Ad - WaarBenJij.nu Jungle en Chimborazo - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Ad - WaarBenJij.nu

Jungle en Chimborazo

Blijf op de hoogte en volg Ad

10 Maart 2018 | Ecuador, Tena

Vanuit het stadje Tena rijden we per taxi richting Napo rivier om een glimp van het onmetelijke Amazone gebied te spotten. We zien geen hand voor ogen. De regen suist met bakken uit de hemel. Onze chauffeuse verzekert ons dat het gaat opklaren. Deze keer geen jas bij ons! Het uiteindelijk doel is een bezoek aan het amaZOOnico Rescue centre, per bootje uiteraard. Het centrum ligt aan het begin van de Jungle, voor ons is dat al midden in de Jungle. Het bleek meer dan een bezoek waard; veel dieren gespot en uitgebreid uitleg gekregen over de talloze dieren die gered zijn uit handen van handelaren en verzamelaars… Het Rescue centrum telt op dit moment 5 vrijwilligers terwijl er tenminste 20 nodig zijn! Het centrum bestaat reeds 25 jaar, ondersteund diverse projecten zoals de aankoop van primair oerwoud, lokale producten van bevolking promoten en verkopen en het weer vrij laten van opgevangen dieren.

Een prachtig gebied; talloze reuze varens en onmetelijke ficussen, banana’s, lobelia’s, heliconias (prachtige amazonebloemen), lianen etc. woekeren over de heuvelachtige bodem. In de jungle van Ecuador zijn meer dan 400.000 soorten planten en er worden nog steeds nieuwe soorten ontdekt. Elke boom is een ecosysteem op zich waarop vele verschillende plantensoorten groeien, zoals bromelia's, orchideeën, cactussen, aronskelk-achtigen, mossen, varens en korstmossen.

De Chimborazo is de hoogste (dode) vulkaan in de Andes en meet 6310 meter boven de zeespiegel en wordt tezamen met de Cotopaxi-vulkaan ook wel de "besneeuwde Andesreuzen" genoemd omdat er eeuwige sneeuw op hun toppen ligt. De vulkaan staat centraal op het wapen van Ecuador afgebeeld. Nadat de bus naar Guaranda ons bij de entree van het gelijknamige nationaal heeft afgezet ploeteren we door het woestijnachtige gebied op 4.500 meter. De sterke wind blaast ons soms omver en de trommelvliezen doen zo’n pijn dat we zelfs met mutsen op nog de enorme winddruk nauwelijks kunnen weerstaan. Een desolaat gebied met prachtige vergezichten waar Vincuñas de weinige grassprieten afgrazen.

• 10 Maart 2018 - 06:49

Ber:

Mooi hoor!

• 10 Maart 2018 - 08:53

Nelly :

Jullie hebben er veel veel over , regen, harde wind.
    Maar ik snap het, dit wil je echt niet missen, het ziet er prachtig uit !!

Groetjes, Nelly

• 10 Maart 2018 - 10:24

Luitgard:

Wat een mooie natuur! Je moet er wel wat voor over hebben, maar dan word je wel beloond!

• 10 Maart 2018 - 17:21

Charlotte Van Den Elzen:

Geweldig !!

• 11 Maart 2018 - 12:27

Marielle:

Wat een mooie verhalen en foto's!! leuk.. reis een beetje mee...
    Geniet ze daar

• 11 Maart 2018 - 13:40

Zandelfje J&G:

Hoi luitjes, Jullie hebben het zo te zien zeker naar de zin, fantastische ervaringen.
    Gr J&G

• 12 Maart 2018 - 11:15

Stan En Neeltje:

Mooie foto's! Gelukkig hebben jullie ook gelegenheid om mooie natuur te zien. Mooie vogels!
    groeten
    Stan en Neeltje

• 13 Maart 2018 - 21:00

Willie Jacobs:

Hoi Ad en Mechtild,
    Toch.... gauw efkus alvast een verslag met fotoos gezien, wauw wat een sublieme andere vogels en dieren...jullie moeten wel het gevoel erbij hebben in een geheel ander stuk wereld te zijn....
    Dankjewel voor jullie mede-deelzaamheid!
    Groeten vanuit het Brabantse Mountain-Aok

• 18 Maart 2018 - 00:49