Project Don Bosco - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ad - WaarBenJij.nu Project Don Bosco - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ad - WaarBenJij.nu

Project Don Bosco

Blijf op de hoogte en volg Ad

21 Februari 2018 | Ecuador, Quito

Een van de lokale projecten die gesteund worden door Hostal Llullu Llama (hostal baby Lama) is het Don Bosco Arts Centrum. Een organisatie die vaklui opleidt voor het maken van kwaliteitsmeubels en artistieke voorwerpen. De overkoepelende organisatie ‘Operatie Mato Grosso’ (OMG) is een niet - regering - gebonden - organisatie (een zogenaamde NGO) van Italiaanse vrijwilligers die anti-armoedeactiviteiten opzet in Brazilië (12), Bolivia (9) , Peru (40) en Ecuador (17). Deze katholieke organisatie voert projecten uit die verband houden met onderwijs, opleiding voor werk, gezondheid, huisvesting, rurale elektrificatie, promotie van micro-ondernemers, ambachtslieden, die de kwaliteit van het leven van mensen verbeterd. En werd in 1967 opgericht met als hoofdkantoor in de Peruaanse stad Chacas.

In Insinlivi werken momenteel in de houtwerkplaats 20 personen waarvan 2 koks, 4 grondwerkers en 14 vaklui; het centrum is sinds 1981 geopend. Er is een werkplaats naast de houtzagerij met schaafmachines en vlakbanken waar men het bewerken van uitoefent en er is tevens een opleiding tot vakbekwaam houtbewerker die zo’n 6 jaar duurt alvorens men volleerd vakman is. Er is plaats voor 30 jongeren. Er worden tafels, stoelen, kasten en sculpturen gemaakt. De houtbewerkingsopleiding leert de studenten ook werken met autocad programma’s zodat ze hun vaardigheden ook breder kunnen inzetten. Men gebruikt voornamelijk inheemse boomsoorten zoals Eucalyptus-, Tangara-, Seike-, Laurier- en Dennehout maar ook Cedar-, Walnoten- en Kersenhout.

In 1996 was er een hevige aardbeving die veel gebouwen vernietigde. Zoals de kerk van Insinlivi die met behulp van Don Bosco herbouwd is en waarvan veel ornamenten door studenten zijn gemaakt. Overigens hebben we enkele weken geleden zelf ook onze eerste aardbeving meegemaakt, 5.4 op de schaal van Richter, waarbij we bijna van onze stoel afvielen! Ruiten e.d. bleven gespaard en er was geen noemenswaardige schade in deze omgeving.

• 21 Februari 2018 - 22:25

Marieke:

Leuk die houtwerkplaats! En was t eng, die aardbeving?

• 21 Februari 2018 - 23:55

Mimi:

Interessant om te horen over project Don Bosco. Dat was zeker wel even schrikken zo'n aardbeving.

• 22 Februari 2018 - 07:52

Ber Huiskens:

Weer iets wijzer geworden. Ik ben jaloers op de werkplaats. Geniet ervan.

• 22 Februari 2018 - 09:04

Lous Wijnand:

Goed om over dergelijke projecten te horen. Zo te zien dat er veel mensen zijn die opkomen voor anderen die het minder hebben.
    Geniet van jullie verblijf.
    Lieve groet, Lous.

• 24 Februari 2018 - 08:57

Tony Lenatti:

Wat een leuke meubels. Ik hou van hout. En dan zeker zo verschillend mogelijk. Kunstwerken op zich. Gr Tony

• 24 Februari 2018 - 17:27

Zandelfje J&G:

Hoi Ad en Mechtild, Hartstikke leuke foto's en een prachtig project. Ik zie dat de mensen ook met plezier bezig zijn en dat is belangrijk. Duidelijk verhaal. Verder genieten jongens. Gr J&G.