Ecuador en de Andes - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ad - WaarBenJij.nu Ecuador en de Andes - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ad - WaarBenJij.nu

Ecuador en de Andes

Blijf op de hoogte en volg Ad

09 Februari 2018 | Ecuador, Quito

Ecuador wordt geheel doorsneden door het Andesgebergte en deelt het land in drieën namelijk het tropische Amazonegedeelte, het hoogland en de kuststrook. De Andes is een imposante bergketen; langs de westzijde van het Zuid-Amerikaanse continent met erg hoge bergtoppen, vulkanen en hoogvlakten. Een indrukwekkend hooggebergte en door zijn ontstaanswijze rijk aan ertsen en mineralen.

Wat betreft het klimaat; Ecuador is een tropisch land waardoor de vier seizoenen, zoals wij die kennen ontbreken. In plaats daarvan zijn er droge en natte tijden. Deze variëren van gebied tot gebied. De temperatuur in de Andes varieert van 10 tot 25C op een gemiddelde hoogte van 2500 m. De lucht is ijl en de straling van de zon is erg sterk. Zomer en winter bepalen Ecuadoriaan aan de mate van regenval en niet aan de temperatuur. In grote lijnen geldt voor het gebergte dat regen en zon elkaar voortdurend afwisselen.

De bevolking van Ecuador is etnisch divers. Het totale aantal wordt geschat op ruim 16 miljoen inwoners en ruim 6 keer zo groot als Nederland.
Mestiezen, mensen van gemengde Spaans-indiaanse afkomst, maken meer dan 65% van de bevolking uit. De omvang van de indianen van de Andes wordt hevig betwist en afhankelijk van het belang geschat op de 10 à 25%. En verder bestaat de bevolking uit zo’n 10% van de bevolking uit blanke afstammelingen van de Spanjaarden. Daarnaast zijn er afstammelingen van Afrikaanse slaven die door de Spaanse kolonisten naar Ecuador waren gebracht. In de steden leven ook mensen van Arabische, voornamelijk immigranten uit Libanon en hun nazaten.

Oorspronkelijk woonde de bevolking voornamelijk in de centrale hooglanden, maar tegenwoordig wonen er evenveel mensen in de laaglanden aan de kust als in de hooglanden. Een verandering in de agrarische industrie was de belangrijkste oorzaak van de verhuizing naar de kust. Tegenwoordig woont 55% van de bevolking in steden. Drie procent van de bevolking van Ecuador woont in het Ecuadoraans deel van het Amazonebekken, voornamelijk indianen die, in afzondering van de rest van de bevolking, nog op traditionele wijze leven. In het Ecuadoraanse Amazonebekken zijn negen indianenstammen bekend (te weten de Quichoa, Shuar, Achuar, Huaorani, Siona, Secoya, Shiwiar, Záparo en Cofan). In het Amazonebekken gevestigd is echter ook olie-exploitatie met als gevolg een grote toeloop van bevolking, ontbossing en het uitsterven van de Tetete-indianen.

En nog wat foto's tijdens een korte hike.

• 09 Februari 2018 - 08:11

Lous Wijnand:

Leuk die beschrijving van het land ondersteund door de foto’s. Het ziet er prachtig uit. Ik kan me voorstellen dat jullie genieten!
    Lieve groet, Lous.

• 09 Februari 2018 - 10:59

Guy:

Leuk jullie verhalen te lezen. Begin wel weer wat stijve kuiten te krijgen. Misschien wat ver om even langs te komen voor een lekkere massage. Zal er me maar doorheen moeten bijten de komende maanden. Geniet en tot het volgende verslag.
    Guy

• 09 Februari 2018 - 15:10

Marieke:

Geweldige verhalen en foto's weer. Hoe lang blijven jullie daar trouwens?

• 09 Februari 2018 - 19:40

Willie Jacobs:

AD EN MECHTILD,
    Geweldig boeiend waar jullie voor gekozen hebben en momenteel beleven...
    Momenteel ben ik met herinrichten en inrichten van Gonnie en mij onze appartementen bezig...
    Daardoor geen rust om R ECHT VOOR TE GAAN ZITTEN OM JULLIE
    fijn beschreven reisverslagen te lezen...MEEBELEVEN
    ..!
    Hartelijke groeten veilige reis en thuiskomst toegewenst,
    Willie Jacobs
    Berkenhuisje....

Zgm wil ik dat WEL gaan kunnen doen

• 11 Februari 2018 - 11:43

Charlotte Van Den Elzen:

Hoi

Wat leuk, meteen een stukje aardrijkskunde en geschiedenis erbij !

• 12 Februari 2018 - 14:08

Mimi:

Fijn om iets te horen. Prachtige beschrijving van 't land. Ook de foto's zijn leuk om te zien.