Cambodja - Angkor Wat / Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ad - WaarBenJij.nu Cambodja - Angkor Wat / Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ad - WaarBenJij.nu

Cambodja - Angkor Wat / Siem Reap

Blijf op de hoogte en volg Ad

03 Februari 2019 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vanuit de Mekongdelta met lig-bus, die er nu 1.5 uur voor nodig heeft in tegenstelling tot de heenweg (toen 4 uur), vliegtuig en taxi bereiken we Cambodja. Ho Chi Minh is een enorm hectische stad vooral nu vlak voor het Chinese nieuwjaar waardoor het verkeer volledig vastloopt. Op het vliegveld van Siem Reap hebben we na 12 checks van militairen uiteindelijk ons visum en ook ons paspoort terug, voorzien van stempels en parafen. Met moto-riks naar ons hostel en tickets geregeld voor Angkor Wat. Je moet er veel voor over hebben om deze magische plek te bezichtigen. Dag één koop je je van pasfoto voorziene tickets en beleef je de sunset en dag twee ga je na de sunrise de boel bezichtigen.

Angkor Wat is het grootste religieuze monument ter wereld. Gebouwd in de periode 1113-1150 en als staatstempel gewijd aan Hindoegod Vishnoe was het tevens praalgraf voor Khmerkoning Suryavarman; het is nu een Boeddhistische tempel. Het complex heeft als carré 4 buitenmuren van elk 1024 meter lang en een slotgracht van 190 meter breed die met ruim vier kilometer lengte het complex beschermd. De tempel kenmerkt zich door de grandeur en harmonie van de architectuur en ronde torens met lotusknoppen, waarvan de centrale toren 65 meter hoog is. Opgebouwd uit zandsteen met prachtige reliëfs, versieringen en verhalende wanddecoratie. Ondanks de tand des tijd, oorlogen, plunderingen van alle hoofden van de standbeelden door Thai in de jaren 1980-1990, beleef je een onvergetelijk stuk cultuurgeschiedenis.

Met onze moto-riks man rijden we voor de zonsopgang al om 5 uur morgens naar het tempelcomplex en bezoeken de belangrijkste paleizen van de tientallen grootse gebouwen om dit werelderfgoed te aanschouwen. En dan te bedenken dat er dagelijks het hele jaar door zo’n honderdduizend bezoekers per dag komen betekent dit voor tenminste 300.000 duizend Cambodjanen een goede inkomstenbron.