Hoi An - op de fiets - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ad - WaarBenJij.nu Hoi An - op de fiets - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ad - WaarBenJij.nu

Hoi An - op de fiets

Blijf op de hoogte en volg Ad

28 Januari 2019 | Vietnam, Hoi An

Op de fiets beleef je het achterland van Vietnam weer op ‘n heel andere manier. In de drukte van de stad fiets je zoveel mogelijk met de stroom mee en moet je absoluut niet gestrest raken wanneer je als rechtdoor gaande weggebruiker het verkeer voor en achter je aan alle kanten passeert en kruist. Een bus die als tegenligger voor je afdraait of een brommer die aan jou rechterkant over de weg tegen de stroom inrijdt. Kwestie van gewoon meebewegen en door het verkeer slalommen.

Het is ook erg normaal dat je over de autoweg fietst. Alles wat rijdt toetert, u is dan gewaarschuwd. Wel erg jammer als blijkt dat bij het afdalen van de wel erg hoge brug de remmen van de fiets niet meer werken maar hulp is er snel want de band blijkt ook lek en de snelheid neemt zo ook af. We worden direct naar een oud baasje uit het dorp doorverwezen die de band plakt en een tijdlang gezellig met ons Frans keuvelt. Bij een beach-tent de fietsen bewaakt achtergelaten maar bij terugkomst was een van de fietsen weg. Geen probleem je krijgt gewoon een andere aanwezige fiets die ook nog eens veel beter blijkt te zijn.

Onderweg zwaaien en roepen de dorpelingen alsook schoolgaande kinderen ons vrolijk gedag. Al snuffelend op een lokaal marktje krijgen we van alle kanten handelswaar aangeboden en sommigen beginnen vreselijk te giechelen om onze grote neuzen. We fietsen twee dagen door rijstvelden, zien waterbuffels, witte koe-reigertjes, tempels, prachtige vergezichten op het 2600 meter hoge gebergte en vele handen die rijst planten in deze waterrijke kuststrook. Een nijver volkje die Vietnamezen.

Het stadje Hoi An is een en al bedrijvigheid met talloze horeca gelegenheden, vele kleermakers, nachtmarkt en gezellige drukte. Aan het eind van de middag stroomt het vol met Koreanen die in afgeladen bussen worden aangevoerd. Het stadje, met zijn Japanse Houten overdekte brug uit 1590, blijkt een toeristische attractie voor de Koreanen die hun geluk beproeven door lichtjes op het water te zetten en in bootjes met verlichte lantaarns over het kanaal te varen. Er is eind van de middag en begin van de avond geen doorkomen meer aan met overal feeërieke verlichting van Vietnamese lampionnen. Na 21.00 uur keert de betrekkelijke rust weer terug op een karaoke competitie na.

• 28 Januari 2019 - 10:31

Annemie:

Hallo Ad en Mechtild,
    Dat fietsen door de rijstvelden lijkt me erg leuk, zo te lezen genieten jullie er erg van. En wij van jullie foto's en verhalen!
    Groetjes van Ber en Annemie uit een nat en grijs Stratum

• 29 Januari 2019 - 04:36

Marielle:

Hallo daar
    wat weer een fantastische mooie reis zeg. Heerlijk. wat weer een mooie foto's ook.
    heel veel liefs
    Marielle