Galápagos – Santa Cruz - Reisverslag uit Isla Santa Cruz, Ecuador van Ad - WaarBenJij.nu Galápagos – Santa Cruz - Reisverslag uit Isla Santa Cruz, Ecuador van Ad - WaarBenJij.nu

Galápagos – Santa Cruz

Blijf op de hoogte en volg Ad

18 Maart 2018 | Ecuador, Isla Santa Cruz

Via een lange busreis in Guayaquil aangekomen, 2e stad van het land tevens haven en industriestad, en vervolgens per vliegtuig naar Baltra. Een klein eiland met alleen een vliegveld waar je aan strenge controles wordt onderworpen want er mag geen vliegje het land in. Er wordt vlak voor de landing met verdelger in de bagagevakken van het vliegtuig rond gespoten; medicatie bleek ook een hot-item want de rugzak van Mechtild werd in beslag genomen. Toen tenslotte bleek dat we niet alcohol noch drugverslaafd waren maar dat het slechts pillen voor hoogteziekte waren kregen we alsnog de rugzak mee. En vanuit het vliegveld per bus, watertaxi en weer per bus naar Sante Cruz.

De naam Galápagos komt van het oud-spaanse woord “galápago” dat dameszadel betekent; dit omdat de vorm van het rugschild van de enorme landschildpadden de Spanjaarden in 1535 hieraan deed denken. Een van de drukst bewoonde eilanden van de Galápagos is Santa Cruz met maar een stadje op het eiland namelijk Puerto Ayora waar de grote cruises aanleggen voor hun dure trips rond de 21 eilanden waaruit de eilandengroep Galápagos bestaat. Het is zo streng beschermd dat je op een aantal eilanden niet kan/mag komen. De natuur is er nog zeer oorspronkelijk en de eilanden zijn zeer gevarieerd namelijk van heel groen tot woestijnachtig. De dieren lopen zo voor je of naast je en kennen geen angst voor mensen. Darwin bezocht de eilandengroep in 1835. Het bezoek aan het Darwin Instituut was erg indrukwekkend; van gigantische schildpadden en het uitbroeden van talloze schildpadeieren, tot herstel van flora en fauna en het wegnemen van vreemde exoten waarbij zelfs vliegen van het vaste land worden bestreden. Maar ook klimaatveranderingen en de invloed op zee- en landklimaat zijn belangrijke onderzoeksvelden. De enorme schildpad Lonely George die in 2012 na + 125 jaar stierf, de laatste in zijn soort van gigantische schildpadden. is opgezet en wordt hier tentoongesteld.

De natuurlijke omgeving zelf is verrassend veelzijdig, diverse leguanen die je op de kleine strookjes strand tegenkomt evenals de vele vogelsoorten van kleine vinken tot stormvogels enzovoorts en dit alles op onze tweede dag op het eiland Santa Cruz. Erg indrukwekkend.

• 18 Maart 2018 - 08:28

Lous Wijnand:

Wat een fantastische reis maken jullie. Dat is volop genieten van al die mooie dingen die de natuur biedt.
    Nog een heel goede tijd.
    Lieve groet, Lous.

• 18 Maart 2018 - 08:31

Ber:

Mooi om te weten. Al met al schrijven jullie zo een mooie reisgids bij elkaar. Geniet er maar van. Maar dat hoef ik waarschijnlijk niet te zeggen.

• 18 Maart 2018 - 13:45

Zandelfje J&G:

Hoi luitjes, fantastische reis maken jullie maar Ad hoe gaat het met je hoogtevrees tijdens al dat het vliegen ?
    Gr J&G

• 18 Maart 2018 - 16:06

Tony Lenatti:

Ik ben wel een beetje jaloers op jullie. Ik kom niet verder dan een georganiseerde reis naar Lanzarote of naar de griekse eilanden. Hahaha. Fijn dat jullie zoveel avonturen beleven. Nog een fijne tijd verder.
    We missen je Mechtild. Maar ik ben benieuwd wat jij ons nog meer te vertellen hebt.
    Gr Tony

• 18 Maart 2018 - 19:56

Guy En Liesbeth:

Wat een fantastische ervaringen!!
    Mooi dat jullie ons laten meegenieten.GFijne tijd nog!
    Guy en Liesbeth

• 19 Maart 2018 - 15:07

Stan En Neeltje:

Wat een prachtige foto's! Een bijzondere reis!
    groeten
    Stan en Neeltje

• 19 Maart 2018 - 17:20

Nelly :

Wow, wat mooie foto's van jullie avontuurlijke vakantie!
    Groetjes,
    Nelly