Geland in Birma - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ad - WaarBenJij.nu Geland in Birma - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ad - WaarBenJij.nu

Geland in Birma

Blijf op de hoogte en volg Ad

03 December 2014 | Myanmar, Rangoon

Birma was geruime tijd afgesloten van de buitenwereld. Sinds er politieke hervormingen hebben plaatsgevonden en 'the lady'- Aun San Suu Kyi - in 2010 is ontheven van haar huisarrest zit het toerisme behoorlijk in de lift. Als westerling val je op. De mensen zijn enorm vriendelijk en behulpzaam.

Na een vermoeiende vlucht op 2 december aangekomen in de hoofdstad Yangon (35 graden). Aan het eind van de middag met de gids een tocht gemaakt langs koloniale gebouwen, tempels, kloosters, station, geurende eetstalletjes in de behoorlijke schone en drukke 6 miljoen tellende stad.

De volgende ochtend een ontbijt (vissoep) tussen de locals. Op straat klinkt overal vanuit de kleurrijke stalletjes en kramen de stem van de vriendelijke verkoopsters. Zij hebben allen een geel goedje - Thanaka - op hun gezicht gesmeerd. En jawel ook wij hebben een pot gekocht en smeren ons daar mee in. Het helpt tegen zon en is tevens skinzuiverend.

De 2600-jarige Pagode Shwedagon is de oudste boeddhistische tempel ter wereld en torent boven de stad uit met zijn vele stoepa's. We nemen de trappen en daarna de lift. Het tempelcomplex bestaat uit een hoofdpagoda en vele honderden kleinere en grotere tempeltjes. Adembenemend mooi en versierd met vele tonnen goud en ontelbare edelstenen. De mensen zijn in gebed verzonken waardoor er een rustige en meditatieve sfeer heerst. In de trappengalerij bezoeken we een astroloog die onze karakters omschrijft en de nabije toekomst voorspelt. Om de goden gunstig te stemmen geven we pakken koek aan de monniken, offeren we bloemen in de 'geboortedagcorner' en plakken goudschilfers op een van de ontelbare boeddha's.

In een Birmees eethuis eten we daarna al zittend op de grond de traditionele maaltijd van rijst, shiitake, vissoorten, lamsvlees, curry's, groentebouillon en schaaltjes rauwkost.

• 03 December 2014 - 16:11

Hans Kuipers:

Vergeet niet om ook 'savonds nr de Shwe Dagon pagode te gaan.
    Fijn verblijf in dat mooie land. Groeten Hans

• 03 December 2014 - 21:51

Mark En Petra:

Goed om te horen dat alles goed gaat en jullie het goed naar jullie zin hebben.
    Jullie verhaal en foto's zijn weer de moeite waard om te lezen en te bekijken.

Geniet er nog lekker van..

Groetjes,
    Petra en Mark

• 04 December 2014 - 20:57

Charlotte:

Wow, ik ben jaloers. Het ziet er prachtig uit daar en het weer is top!!
    Heel veel plezier nog !!

• 10 Januari 2015 - 14:16

Willie Jacobs:

Ad en Mechtild,

Mooi beschreven reiservaringen, die me ook wat terug brengen naar mijn reiservaringen toen ik vorig jaar een rondreis maakte door o.a. Noord-Thailand tegen de Birmese grens aan.
    Kortom een heel bijzondere innemende sfeer.......
    Geniet maar na.
    Groeten en dank,