Onze Mecht 60 jaar - Reisverslag uit Sankhu, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu Onze Mecht 60 jaar - Reisverslag uit Sankhu, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu

Onze Mecht 60 jaar

Blijf op de hoogte en volg Ad

24 November 2013 | Nepal, Sankhu

Je verjaardag vieren in Nepal zonder familie, vrienden en bekenden is echt heel iets anders maar wel héééél speciaal!! En vooral als je dan ook nog eens zestig wordt. Om te beginnen een (nep)verkeersbord op de rug gespeld (de godganselijke dag mee mogen lopen/ kon mij niets schelen/ hoe ouder hoe gekker). Vervolgens een verrassingsontbijt van Nepalese pannenkoeken door onze twee mede vrijwilligers (Viktor en Lianne), met wie wij ons appartement delen (kamers) op het primitieve gasstelletje bereid; een geweldige en superlieve verassing. Met feesthoed en slingers van 60-jaar en heuse ballonnen uit Nederland.

En dan in een drafje naar het weeshuis. Met voor alle kinderen een traktatie, soort dunne gefrituurde donut (vgl oliebollen maar dan in ringvorm) door de plaatselijke bakker uit het dorp vers gebakken en chocoladesnoepjes; opgeschmukt met papieren parasolletjes en hartjes. De kinderen (zo’n 50) verzamelen zich in schooluniform in de “huis”kamer. Tafels en stoelen kennen zij hier niet (school start hiero in de bergen overigens om 10.00 uur /vaak een uur lopen). En ook hier een verrassend warm onthaal van alle kinderen en stafmedewerkers. Met een toespraakje van de oudste (17) van alle kinderen. Hij brengt de Tika (rode stip/ brengt geluk/voorspoed/gezondheid) aan op het voorhoofd en geeft een sjaal en verjaardagsposter. En alle kinderen zingen Happy Birthday en geven hun zelfgemaakte prachtige tekeningen met Bhudas en soms voorzien van ontroerende teksten. De vele ‘sanks you miss’ vliegen om de oren.

In de loop van de jaardagochtend ontmoeten we even buiten Sankhu zoals afgesproken op een terrasje de sherpa’s Hidaya en zijn neef Dinesh. Sherpa’s van de Annapurna-trekking in 2010. Een warm weerzien met giften als prachtige gekleurde zijden sjaals en allerlei thee en fruitproducten. Samen lunchen en veel bijkletsen over Nepal, familie en verkiezingen. Kortom een keileuk weerzien.

Binnen het dorp word ik steeds nagekeken (is anders ook) en toelachen. Ik vertel dat ik jarig ben en ik krijg een warme blik of zelfs een gebrekkig congratulations terug!! De dag wordt feestelijk afgesloten met een etentje in het lokale restaurant ‘De Bamboehut’. Met Rene in ‘t Veldt (de stichter van het project) en mister Bharat (bestuurslid en contactpersoon) en de andere twee vrijwilligers Viktor en Lianne hebben we een gezellige avond met allerlei Nepalese gerechten, spicy en met veel knoflook.

En tussen alle bedrijven door ook diverse mails en berichtjes van onze lieve zonen, familie en bekenden uit Nederland. Een onvergetelijke en de warmste dag van al die zestig jaren

• 24 November 2013 - 11:03

Jurgen :

Hey Mechtild.

Wat een bijzondere dag. Mooi om te zien en te lezen. (De rest van de verslagen trouwens ook hoor ;-) Alsnog gefeliciteerd, en maak er een mooi levensjaar van. De start is in ieder geval al prachtig.

Jurgen en Hannie Vermolen

• 24 November 2013 - 13:33

Stan:

Heel hartelijk gefeliciteerd! Bijzondere ervaringen maken dit verjaardagsfeest om lang te onthouden. Proficiat, Stan en Neeltje

• 24 November 2013 - 14:42

Greetje:

Ha Mechtild en Ad,
    Allereerst hartstikke gefeliciteerd met je 60 ste verjaardag Mechtild!!!!Maak er een mooie dag samen van want een bijzondere leeftijd!
    Geweldig wat jullie allemaal samen beleven, genoet ervan en tot gauw liefs Greetje

• 24 November 2013 - 15:43

Monique:

Mooi om te zien zo'n stralende Mechtild!
    Gefeliciteerd, zo je 60ste verjaardag vieren is onvergetelijk!
    Liefs, Monique en Ton

• 24 November 2013 - 16:28

Jan En Gerdie:

Mechtild en Ad,
    Nou ten 1e proficiat met je 60e verjaardag enne welkom bij de club van de medioren !
    Ook jij Ad proficiat met je vrouwtje en je bent er zelf ook niet ver vanaf.
    Wij volgen jullie geweldige ervaring een eindje verderop en wij zien dat jullie het ook erg naar de zin hebben, da's voor ons al een hele opsteker. Nu de kinderen daar nog wat bijbrengen.
    Wij hopen ook dat jullie wat vrije tijd hebben zodat je ook kunt genieten van de prachtige omgeving.
    Veel succes verder en veel liefs.
    Gerdie en Jan.

• 24 November 2013 - 18:46

Cees Horsten:

Hoi allebeide
    Allereerst een dikke zoen voor Mechtild proficiat met je 60e daar in verweggistan . Fijn om te horen en te zien dat het jullie goed gaat . Sinds kort komt ook de mail rechtstreeks bij mij aan en kan ik ook meegenieten van jullie avontuur . Het lijkt me heel bijzonder om daar jarig te zijn .
    veel liefs
    Cees

• 24 November 2013 - 19:00

Betsy Klen Selle:

He Mechtild, van harte meid en ik hoop dat je er een leuke dag van hebt kunnen maken. Zo te zien aan de foto's wel. Een dikke kus e ik volg jullie. Geweldig, ook kus voor Ad liefs Betsy

• 24 November 2013 - 21:55

Ruud:

Wat een geweldig avontuur maken jullie daar mee. Supers. Al zin o, een paar Nepalese kinderen te adopteren? ;-)

• 25 November 2013 - 00:32

Frans &Mimi:

Hoi Mechtild,
    Van harte gefeliciteerd met je 60ste verjaardag. We lezen dat jullie d'r een onvergetelijke dag van gemaakt hebben. We zijn er overigens van overtuigd dat er nog een heleboel onvergetelijke dagen zullen volgen. Jullie zullen zelfs een " erfenisje" achterlaten door jullie bijdragen aan het welzijn van deze gemeenschap en dat wordt ook niet vergeten.
    Leuk om regelmatig iets te lezen over de dingen die jullie beleven.
    Met vriendelijke groet!

• 25 November 2013 - 23:26

Marijke En Arend De Groot:

Hallo Mechtild en Ad,
    Proficiat meisje, met je 60e verjaardag, een echt sixtieskind ben je nu !Welkom bij de blije bessen maar nog lang geen ouwe taart !

Lieve groet,
    Arend en Marijke

• 26 November 2013 - 05:56

Henny Valks:

Hallo Mechtild en Ad.
    Ook van mij hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Gisteren heb ik nog 30 kilometer afgewerkt in Geldrop bij de 't Is voor niks loop en nu uiteraard stramme spieren, dat hoort erbij. Nog veel plezier met de kinderen in Nepal. Loopgroetjes van Henny Valks.

• 26 November 2013 - 15:58

Wieteke:

Hey Mecht!

Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Leuke foto's! Wat maken jullie toch veel mooie en bijzondere dingen meer daar. Leuk om te lezen! Geniet!

Liefs Wieteke

• 30 November 2013 - 16:13

Ien:

Hoi Mechtild en Ad,
    Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Super leuke verjaardag heb je gehad, zo te zien. Leuke verslagen om te lezen. Ik blijf ze volgen.

Groetjes Ien.

• 03 December 2013 - 12:50

Mieke En Guus:

Hallo ad en mechtild,
    Dank voor jullie boeiende verslag van alle belevenissen en mechteld nog van harte gefeliciteerd met je 60 ste verjaardag.wat een leuke dag hebben jullie ervan gemaakt, om nooit meer te vergeten! Ad boft maar weer dat de slang niet gebeten heeft.
    Jullie zullen wel ervaring krijgen in primitief kamperen. Goed oefenen op het hurktoilet .We hebben het idee dat er nog voor jaren nuttig werk te doen is in dat gebied. Ben wel lief voor de kinderen . We lazen dat ze er flink op los kunnen timmeren. We vragen ons af of daar ook sinterklaas gevierd wordt en hoe gaat het met kerst?
    Groetjes uit de primulastraat waar het vannacht licht vroor.
    Mieke en Guus.

• 04 December 2013 - 16:44

Hans:

Hoi Mechtild,

een beetje laat maar nog gefeliciteerd met deze mijlpaal.
    60 worden en dan nog in zo'n omgeving kunnen vieren. Je moet vast heel tevreden zijn.
    Geniet nog verder terwijl wij gewoon bezig blijven.

groet
    Hans J

• 11 December 2013 - 19:46

Willie Jacobs:

Mechtild en Ad ,

Boeiend verslag en leuke foto's waarbij de dynamiek zicht en voelbaar is.

WAT BIJZONDER UNIEK maar vooral LEUK zo je 60e verjaardag te kunnen vieren!!

Ik wens jullie van harte nog vele na-geniet jaren toe!

Willie

• 11 December 2013 - 19:47

Willie Jacobs:

Mechtild en Ad ,

Boeiend verslag en leuke foto's waarbij de dynamiek zicht en voelbaar is.

WAT BIJZONDER UNIEK maar vooral LEUK zo je 60e verjaardag te kunnen vieren!!

Ik wens jullie van harte nog vele na-geniet jaren toe!

Willie