Nepal, een snelkookpan - Reisverslag uit Sankhu, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu Nepal, een snelkookpan - Reisverslag uit Sankhu, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu

Nepal, een snelkookpan

Blijf op de hoogte en volg Ad

13 November 2013 | Nepal, Sankhu

Het is verkiezingstijd. Dat gaat in Nepal anders in Nederland. Er is veel om voor te vechten want de armoede is groot en ook de tegenstellingen. Diverse partijen strijden om de gunst van de kiezer en het gaat er tot nu toe rustig aan toe in vergelijking met voorgaande verkiezingen. In 2005 vielen er honderden doden. De communisten, maoïsten en democraten en allerlei andere splinterpartijen strijden om de gunst van de kiezer. Reden dat de laatste dagen de hele dag auto’s rondrijden met vlaggen van deze partijen en alle uithoeken van het land bezoeken. Ook passeert regelmatig een stoet met flyerende motoren. En overal affiches tegen wanden en muren en vlaggen op huizen en lantaarns. Maar de druk neemt toe want enkele partijen zijn tegen de verkiezingen. Vandaar dat er vandaag stakingen zijn. Al het vervoer ligt stil, de scholen zijn dicht en we worden gewaarschuwd ons afzijdig te houden. De sfeer is ontspannen en vriendelijk.

Vanmorgen werd het plein afgezet door de militairen en er ontplofte een heuse bom zowat onder onze neus (een snelkookpannentje) en iedereen die dat van tevoren al wist! Al met al gaat het hier wel degelijk om macht, arbeid, voorzieningen want dat ontbreekt op veel plaatsen. Nepal ontwikkelt zich in snel tempo en de belangen zijn hoog en dat alles in een voor hen in een onwaarschijnlijk tempo zie daar de ingrediënten voor de snelkookpansamenleving. Ga d’r maar aan staan. Daar staat tegenover dat alle partijen als corrupt bekend staan en de tegenstellingen onwaarschijnlijk groot en soms absurd: de boeren in dit dorp zijn vooral aanhanger van de communisten en maoïsten terwijl ze wel allemaal privélandjes hebben om te bewerken. Het Nederlandse poldermodel zou hier niet misstaan. Hopelijk wordt de sfeer niet te grimmig en kunnen we ons wel verplaatsen. Nog een week te gaan en dan zien hoe de uitslag wordt ervaren en uitgelegd

• 13 November 2013 - 13:25

Marieke:

Spannende tijden dus! En hoe gaat het met jullie vrijwilligerswerk?

• 13 November 2013 - 16:32

Stan:

Mooie foto van die drie kinderen! Wat voor werk moeten jullie nu doen? Bevalt het goed?

• 15 November 2013 - 12:36

Yvonne Van De Ven:

Via Francis hier terechtgekomen. Ik wens jullie een hele fijne tijd en lekker de knop eens helemaal om.Weg van alle dag en de dagelijkse beslommeringen.