Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk

Blijf op de hoogte en volg Ad

11 Februari 2020 | Nepal, Kathmandu

Na een wat turbulente vlucht in Kathmandu geland op donderdag 6 februari, vervolgens door de strenge security (scannen handbagage !) worden we opgehaald door onze Nepalese begeleider van Cross Borders. Ons verblijf ligt in het centrum nabij de rivier Bishnumati en niet ver van Thamel, een geliefd oord voor toeristen en backpackers centrum, met vanaf het dakterras uitzicht over de stadsvallei. De stad en vallei herbergen 6 miljoen inwoners en er is veel beton. De afgelopen dagen was de luchtvervuiling in Kathmandu zeer hoog. Overdag is de temperatuur 18 graden, na vier uur koelt het af naar 3 graden en aangezien er nergens verwarming is, is het in ieder gebouw zeer koud. Bharat, onze Nepalese begeleider, woont op de bovenste etages van het appartementengebouw. De ontvangst door de familie is allerhartelijkst.
De eerste dagen verkennen we met de andere 4 vrijwilligers de stad en bezoeken de voor ons bekende koffietentjes en enkele tempels in Thamel, laten ons masseren en krijgen les in de Nepalese taal en gebruiken en worden verder voorbereid op ons Nepalees vrijwilligerswerk.

Tijdens de introductie hoort een uitstap(je) naar verre oorden erbij en ja hoera we gaan naar de 200 kilometer verderop gelegen stad Pokhara ten zuidwesten van de hoofdstad. Een prachtige door bergen slingerende busrit langs de rivier brengt ons in Pokhara, dat aan een groot meer ligt met uitzicht op de achtduizenders. Dezelfde middag lopen we langs het meer, drinken wat en genieten van het uitzicht en gaan met zijn allen uit eten. De volgende dag maken we al heel vroeg een trekking om op 1500 meter hoogte de eerste zonnestralen op de witte bergen Anapurna-Fishtail-Elephant te zien vallen. We hebben geluk dat het zeer helder is, erg uitzonderlijk voor de tijd van het jaar. We volgen een trekking van een uur of drie en gaan ‘s-middags het meer op. Na een uur klimmen bezoeken we de witte Stupa op een van de vele heuveltoppen. De sfeer in de groep is gemoedelijk en gezellig. De volgende ochtend reizen we weer met de bus terug naar Kathmandu.

Nepal is een zeer arm land, de infrastructuur en algehele ontwikkeling gaat erg langzaam, het onderwijs is van een beperkt niveau en loopt decennia achter. Nepali zijn heel vriendelijk en bezitten een enorme veerkracht (zowat alles is na de aardbeving van 2015 hersteld) en als westerling blijf je een bezienswaardigheid, zeker als hardlopende vrouw langs de welriekende rivier op de vroege ochtend. Woensdag worden we geïntroduceerd op de school waar we les gaan geven. We voelen ons weer helemaal thuis in dit prachtige land.

• 11 Februari 2020 - 14:28

Ingrid:

Dank voor het delen van je verhaal, Ad. Ik ben heel benieuwd naar details van jullie lesgeven. Veel succes en plezier alvast

• 11 Februari 2020 - 14:40

Agnes:

Bedankt voor de link Ad! Leuk, ik ga jullie volgen!

• 11 Februari 2020 - 15:24

Lous:

Een mooie introductie van jullie verblijf daar. Succes met het les geven.

• 11 Februari 2020 - 15:44

Marieke:

Geweldig dat jullie dat weer doen! Blijven jullie nu in Kathmandu? En hoe lang blijven jullie?

• 11 Februari 2020 - 15:55

Wim:

Klinkt geweldig Ad en Mechtild. Ik hoop dat de Nepali hun eigen pad blijven volgen en ons niet achterna komen in ons multiconsumentisme...

• 11 Februari 2020 - 19:59

Charlotte Van Den Elzen:

Wat een belevenis weer en prachtige foto's !!
    Fijne tijd en succes.

• 12 Februari 2020 - 11:07

Arthur:

Fijn dat jullie je daar weer zo thuis voelen, ik wens jullie een mooie periode toe.

• 12 Februari 2020 - 14:15

Dionne :

Weer een mooi verslag van jullie belevenissen, ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met het lesgeven daar. Heel veel plezier en succes Ad en Mechtild

• 12 Februari 2020 - 17:07

Ineke Van Thoor :

Weer een prachtige beschrijving.
    Nu op naar het lesgeven.
    Hier alles oké.

• 12 Februari 2020 - 17:42

Nelly:

Weer een hele mooie belevenis voor jullie.
    Super mooie foto's, succes met les geven !

• 13 Februari 2020 - 08:39

Karin:

Wat een mooie foto's en verslag. De sfeer is voelbaar. Geniet van alle mooie momenten.

• 13 Februari 2020 - 08:47

Mark:

Hoi Ad en Mechtild,

Wat een prachtige foto's en ervaring weer.
    Geniet lekker van jullie verblijf.

Groetjes,
    Mark en Petra

• 13 Februari 2020 - 13:46

Willie Jacobs:

Hallo daar Ad en Mechtild,

Wat een ervaringen al en fijne eerste dagen voordat het lesgeven een doel gaat worden van jullie nieuwe tijd in Nepal!
    Het brengt mij weer in de sfeer en genoegens van de reis en 14 daagse trekking van 700 tot 4400 m die ik in 2008 daar mocht beleven met 28 Nepali 10 Nederlandse dames en 2 mannen....
    Het ga jullie goed daar met het zicht op de Himalaya!!
    Dank en hartelijke groeten,

Willie

• 13 Februari 2020 - 21:23

Nijsje:

Fijn dat we weer mee mogen genieten van jullie belevenissen in Nepal.
    Veel succes met het lesgeven.
    Ik ga mijn best doen aan de andere "kant" - hopelijk is het daar minder koud!

Het gaat jullie goed - lieve groet

Nijsje

• 16 Februari 2020 - 11:20

Gonnie:

Hoi Ad en Mechtild,

Geniet ervan daar, het klinkt allemaal als een groot avontuur.
    Die kinderen van alles leren, daar leer je zelf ook weer van.
    Hier ook een klein leermomentje vanaf hier: Pokhara, ligt ten Noord-Westen van Kathmandu.
    ha,ha

Groetjes Gonnie