Pagodastad Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ad - WaarBenJij.nu Pagodastad Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ad - WaarBenJij.nu

Pagodastad Bagan

Blijf op de hoogte en volg Ad

15 December 2014 | Myanmar, Pagan

Bagan

Onovertroffen. Dat er 2000 Pagodes overgebleven zijn van de ruim 5000 die hier grotendeels gebouwd zijn tussen de 11e en 13e eeuw. Een staaltje van bouwkundige deskundigheid die tevens de link vormt met de bouw van de Kathedralen gezien de de boogcontructies uit die tijd. Als hoofdstad van het toenmalige grote Birma heeft het zijn functie duidelijk waargemaakt.

Het ene bakstenen bouwwerk is nog fraaier dan het andere en ijvert in grootsheid met elkaar. De vlakke en droge omgeving hebben bijgedragen aan het conserveren van dit geheel. Niet alle fresco’s hebben de tand der tijd of rooftochten doorstaan. Toch is de devotie in pracht en praal van de bouwwerken aan Bhudda hier uitzonderlijk aanwezig.

We vertoeven in een luxe hotel, zeker voor Birmese begrippen want we hebben voor het eerste een klein zwembad erbij. En na heerlijk op de E-bike door de droge vlakte met zijn bomen en struiken gescheurd te hebben over de stoffige roodgekleurde zandpaden is dat zwembad een koele verfrissing in deze tropische warmte. En los van de ietwat, voor het eerst de wat opdringerige verkoopstertjes, is het een fantastische ervaring. Bagan is daarnaast gelegen aan de rivier en zorgt voor prachtige vergezichten. Een heerlijk oord om echt vakantie te vieren.

• 15 December 2014 - 21:13

Greetje:

Hoi Mechtild en Ad. Wat een heerlijk avontuur!! Ik ben benieuwd naar de verhalen . Mechtild ik ben er klaar voor !! Tot gauw en liefs. Is al heel gauw hè!!! Veel bij te lullen joh. Liefs Greetje van het Sez

• 15 December 2014 - 23:59

Yvonne:

Wat een mooie reis zijn jullie aan het maken. Ik geniet erg van de verhalen.
    groet. Yvonne

• 16 December 2014 - 09:34

Nijsje:

Het is weer genieten als ik jullie foto's zie ; ook natuurlijk de verhalen erbij.
    Nu de geuren nog die erbij horen, en de geluiden.
    Geniet verder!!

Groetjes van nijsje

• 10 Januari 2015 - 14:40

Willie Jacobs:

Mechtild en Ad,

Bijzonder verslag met on overtrokken aspecten en dichtbij bijna het echt vakantie vieren....
    Dank en groet,

Willie