Langzaam de blik weer huiswaarts gericht - Reisverslag uit Sankhu, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu Langzaam de blik weer huiswaarts gericht - Reisverslag uit Sankhu, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu

Langzaam de blik weer huiswaarts gericht

Blijf op de hoogte en volg Ad

06 Januari 2014 | Nepal, Sankhu

Nog even en we verlaten het kleine landelijke stadje Sankhu. En verruilen dat weer voor het intense Nederland. Sankhu is echt een stadje aan de rand van de Kathmandu vallei. Er is volop bedrijvigheid vooral in de landbouw. We hebben de aardappeloogst binnen zien halen en nu zijn bijna alle velden weer vol gepoot met nieuwe aardappelen. En dat bijna geheel door noest handwerk. De zakken van 60 kilo of meer met aardappelen van het veld gehaald en zakken kippenmest weer terug sjouwend. De diep aangelegde voren met de hand gegraven voor de wateraanvoer waardoor de velden binnen een dag weer van water voorzien zijn.

En zo kalm en rustig het in Sankhu eraan toegaat zo druk, hectisch en lawaaierig is de één miljoen tellende stad Kathmandu. Kathmandu is het administratief, regerings- en politiek centrum van het land. Hierdoor is er in deze grootste stad veel bedrijvigheid en is er letterlijk alles te koop. Maar door de compactheid ook een vervuilende stad die, zoals velen ervaren, de laatste vijf à tien jaren ook sterk milieuvervuilend is. De smog zie je dan ook boven de stad hangen en het Himalayagebergte nauwelijks tot niet meer zichtbaar. Reden dat we hier tussendoor niet vaak extra naar toe zijn geweest.

We hebben het oude jaar met zes vrijwilligers al etend en kaartend uitgeluid en 2014 toostend gevierd. Geen vuurwerk, zowat iedereen op één oor behalve die enkele buitenlander. Reuze gezellig alhoewel een van de andere vrijwilligers in het donkere trapgat viel (het licht was weer eens uitgevallen). Gelukkig slechts een erg grote blauwe plek en geen breuk.

Over een kleine twee weken keren we huiswaarts en duiken dan direct in het drukke bestaan, buurt en baan. Dat zal nog wel even wennen zijn, zeker omdat hier alles rustig aan gaat. Maar vooral het gemis van de warmte van Nepal, haar cultuur en mensen. Afscheid nemen is moeilijk van dit liefdevolle Nepal en de vele mensen die we hebben ontmoet.

Namasté

• 06 Januari 2014 - 16:57

Jack Gudden:

Hoi Ad,

Ik heb hier de plattegrond van Barcelona al voor je klaar staan. Ook een drukke stad, maar wel een stuk warmer dan hier in Nederland. Alhoewel het zonnetje vanmiddag hier goed z'n best deed en de weerman 13 graden door gaf. Goede terugreis.

Jack Gudden

• 06 Januari 2014 - 18:15

Arthur:

Jullie belevingen en hartverwarmende ontmoetingen nemen julliie mee naar huis, flink koesteren maar. En dan komt de rest vanzelf wel, even wennen natuurlijk maar huis en haard (en werk) zullen best prettig zijn. Dat wens ik jullie in ieder geval toe!

• 06 Januari 2014 - 18:15

Arthur:

• 06 Januari 2014 - 18:18

Nijsje:

Hoi mechtild en ad,

Wat is het snel gegaan, deze 3 maanden!
    En wat hebben jullie veel beleefd; nog even genieten van dit "warme" land en zijn mensen
    Ik geniet van de foto's, en ben dan weer even " terug"!!

Hartelijke groet

• 06 Januari 2014 - 18:25

Betsy:

He Mechtild en Ad, nog een geweldig 2014 en jee wat zijn die drie maanden (voor ons hier) snel gegaan. Geniet en nog even van en oor strak een enorm goede reis terug. groetjes X

• 06 Januari 2014 - 21:19

Ineke:

Hoi, wat is deze tijd snel omgegaan. Voor jullie misschien te langzaam, zeker nu je alweer aan de thuisreis aan.
    het denken bent. Wij hebben gelukkig nog geen echte koude gehad en genieten af en toe nog van een lekker zonnetje.
    Rustig oud/nieuwjaar gehad.
    Genieten jullie nog maar lekker van jullie avontuur, voordat jullie weer in het gareel moeten, en een goede thuisreis.

groetjes Ien.

• 07 Januari 2014 - 17:30

Jeannette:

Allereerst: alle goeds voor 2014.
    Nu pas ertoe gekomen om al jullie verhalen eens rustig te lezen en de bijbehorende foto's te bekijken. Daardoor wel in een keer een goed beeld gekregen van jullie hele onderneming. Wat een bijzondere ervaring zijn de afgelopen drie maanden geweest!
    Geniet van de laatste dagen in Nepal en kom veilig thuis in Eindhoven.
    Hartelijke groet, Jeannette en Paul.

• 07 Januari 2014 - 20:48

Arie Den Braber:

Ad en Mechtild,
    Ik wens jullie een geweldig, gelukkig en vooral ook gezond 2014 toe.
    Ik kan me zeer goed voorstellen dat de overgang naar Nederland een stap zal zijn waar jullie aan moeten wennen. Na al die avonturen en ervaringen.......
    Geniet dus nog zoveel als mogelijk is van Nepal en de Nepalezen.
    Tot in Veldhoven!

Arie

• 08 Januari 2014 - 11:47

Willie Jacobs:

Namasté Ad en Mechtild,

Weer en bijzonder verslag vanuit de Himalaya met zijn innemende Nepalese bevolking!
    Ik voel met jullie mee en denk & voel weer terug naar de tijd dat ik in 2008 er 32 dagen mocht leven én afscheid nemen................!
    Ik draag nog regelmatig mijn sjaaltje wat ik op de laatste dag van de trekking als een souvenir-geschenk van de straat opraapte om meer verbondenheid te blijven ervaren. Ook ben ik in Nepal voor het laatst naar de kapper geweest.............
    Ik heb oud en nieuw gevierd met vriend tussen twee houtvuren sfeerverlichting en op de achtergrond de muziek uit de Himalaya die ik uit Nepal had meegebracht..................

Als jullie het leuk vinden om eens bij te praten met een etentje op een maandag(met meestal live muziek vanaf 19 u.) vanaf 17.30 u bij Burgers autonomen centrum Hertogstraat 2 te Eindhoven, verneem ik dat graag.

Geweldig bedankt voor al jullie verslagen en foto's.
    Nog fijne afscheidsdagen en een goede reis terug toegewenst,

Willie Jacobs