Kerstmis in Nepal - Reisverslag uit Deurali, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu Kerstmis in Nepal - Reisverslag uit Deurali, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu

Kerstmis in Nepal

Blijf op de hoogte en volg Ad

24 December 2013 | Nepal, Deurali

In Nepal wordt niet echt Kerstmis gevierd, het hindoeïsme voert hier de boventoon. We hebben de laatste tijd wel veel Nepalese families bezocht en tijdens onze trekking in de bergen op 3000 meter bij diverse gezinnen geslapen. Dan slaap je wel in of naast de stal. Tussen bedwanten, pissebedden en ander ledende have die je liever niet bij naam wil kennen. En hoe verder en hoger je van Kathmandu bent des te armoediger en primitiever is het bestaan. In de bergen blijf je na 16.00 uur warm bij de kachel. Nou ja zeg maar gewoon een open vuur in de ruimte en omdat je zowat op de grond zit trekt de rook boven je vanzelf weg door de kieren en gaten van het dak. De nachtvorst en lichte sneeuwval boven in de heuvels verdwijnt na de eerste zonnestralen en overdag is het in de Kathmanduvallei op 1500 meter nog steeds rond de 20 graden in de middag. In de bergen is het aanzienlijk kouder. En men deelt alles met je, maken het beste bed (plank) voor je klaar, geven je de extra dekens en stoken het vuur extra op. Slachten waar je bij zit nog even een kip en schenken hun beste zelfgemaakte maisbier en rijstwijn (roxy) in zodat je warm wordt en diep slaapt. Bijna ontroerend is steeds de ceremoniële geste bij het afscheid, ook als is dat na slechts een kort bezoek van een dag.
Het bezoek aan deze gezinnen op de trekking doet je beseffen dat samenzijn en voor elkaar klaar staan echt heel belangrijker is. Alleen red je het niet. En dat is eigenlijk voor ons Kerstmis in Nepal. En dan is het ook fijn te horen dat het vieren van Kerstmis met de buurt in de ongebruikte Gerarduskerk in Eindhoven zo’n succes was. Chapeau voor de organisatoren en ook de buurtbewoners. En dat de Bestboom zoveel licht geeft in de straat elke avond. Samen kan je veel meer.

Wij wensen iedereen een mooi Kerstfeest en voor straks een goed begin van 2014.

Ad en Mechtild

• 24 December 2013 - 17:14

Luitgard:

Een hele andere Kerst voor jullie! Nog een mooie tijd gewenst.
    Liefs, Ton en Luitgard

• 24 December 2013 - 18:47

Annemie:

Zo bijzonder mooi en zo anders zoals jullie de kerst meemaken.
    Nog een fijne tijd gewenst.
    Ber en Annemie.

• 24 December 2013 - 20:36

Gonnie:

Ad en Mechtild,
    Voor jullie ook een bijzonder kerstfeest en een goed 2014.
    Groetjes Gonnie

• 24 December 2013 - 21:31

Ien Van Thoor:

Hoi Ad en Mecht,
    Wat een verhalen, wat maken jullie allemaal mee! Interessant en leuk om te lezen, maar ik ben voor zo'n experiment helaas te oud.
    Rein en ik wensen jullie een fijn, liefdevol en gezond 2014 toe.
    De kerstviering in "onze" Gerarduskerk was super. Geweldige orginisatoren en vrijwilligers.
    Jullie kerstboom laat de hele straat oplichten!.

Groetjes Ien en Rein.

• 25 December 2013 - 14:49

Teun Snelder:

Hoi Ad en Mechtild.
    Inderdaad een heel andere Kerst dan we hier gewend zijn. Dat jullie zo primitief kunnen slapen valt me reuze mee. Zelf ben ik er te benig, mager en krom voor. In je verhaal raak je de basis van het jezelf leren kennen via de ander..samen overleven, in afhankelijkheid. Wens jullie nog een mooie indrukwekkende reis toe.
    Vanwege storm en regen was de fakkeloptocht hier gehalveerd en toch nog gevaarlijk. Jammer..maar volgend jaar zijn jullie er wellicht weer bij!
    Warme groet vanuit een nu rustig Eindhoven.

• 25 December 2013 - 18:07

Skirmante En Marcel:

Beste Ad en Mechtild,

Het is zo bijzonder wat jullie daar mogen meemaken! In heel veel opzichten en nu zeker met de Kerst.

Heel veel liefs uit Nederland en behouden terug!

• 26 December 2013 - 11:16

Sibel:

Dear Ad and Mechtild,
    As I can see you have quiet an experience there :)
    Merry Christmas and Happy New 2014. Be safe and we see each other very soon :)
    Greetings,
    Sibel & Sunay

• 26 December 2013 - 12:33

Ruud:

Hè Ad ik zie dat je daar wel in je element bent en daar de handen wel uit de mouwen kunt steken. Waar maken we ons dan hier nog druk over. Het lijkt me een hele ervaring en je komt vast met veel wijsheid terug. Succes daar bij al die vriendelijke mensen.

• 26 December 2013 - 21:12

Stan:

Geweldig om zo de kerstdagen te mogen vieren. Het lijkt me dat je heel anders gaat denken, nu je in in dit mooie land, in deze eenvoudige omstandigheden, een tijd mee te mag wonen en werken.

• 27 December 2013 - 12:44

Marielle Reneman:

Lieve Ad en Mechteld,
    Wat weer een mooi verslag.En ik ben weer aan het sparen gegaan om ook weer die kant op te gaan. Want begint wel weer te kriebelen.
    Gister in de bossen van Drente gewandeld. Ook mooi!
    Geniet ze daar!! Liefs Marielle uit Grun!

• 28 December 2013 - 09:51

Yvonne Van De Ven:

Hoi Ad,

Ik lees met veel genoegen de berichten en geniet van de foto`s. . Het is fijn dat je de tijd kan vrijmaken voor dit soort ondernemingen. Thuis, het werk en het gezanik is nu zo ver weg dat je er echt los van komt.Lijkt me heerlijk.Een heel goed begin van het nieuwe jaar wens ik jullie.groet, Yvonne

• 28 December 2013 - 12:08

Mark:

Hallo Ad en Mechteld,

Leuk de foto's en berichtjes van jullie. Wat een beleving zeg !!! Hier in Nederland geen echt "Kerstweer" gevoel. Het moet eigenlijk lekker vriezen en overdag lekker zonnetje, maar nu te warm en regen.
    Geniet nog lekker van jullie verblijf en alvast een heel goed en gezond 2014.

Enne Ad .....wordt tijd dat je weer terug bent om ons kaartteam te versterken. We missen je "kaartgezwets" ...

Groetjes,
    Petra en Mark Bakermans

• 28 December 2013 - 17:44

Ton En Monique:

Beste Ad en Mechteld,

Wij wensen jullie een nog mooier 2014 toe, maar dat kan bijna niet meer.
    jullie halen er alles uit wat er in zit. Geweldig!

Liefs van Ton en Monique

• 31 December 2013 - 11:53

Francis Van Boxtel /gemeente Veldhoven:

Hoi Ad en Mechteld,

We hebben het verslag gelezen: prachtig verhaal en mooi om te lezen/vernemen dat het daar goed met jullie gaat! Hier op het gemeentehuis is het erg stil zo de laatste dag voor het nieuwe jaar.
    Wij wensen jullie daar een hele fijne jaarwisseling en een spetterend 2014 en geniet er nog van daar!!
    PS: dat eten daar is toch niet zo voor mij weggelegd haha :)

Groetjes,
    Francis, Wendy, Dick, Merla en Lia

• 31 December 2013 - 13:15

Ralph En Gonnie:

Hoi Ad en Mechtild,

We wensen jullie een goed uiteinde van dit jaar en een goed begin van het Nieuwe jaar en natuurlijk ook gefeliciteerd met je verjaardag Ad.
    Nog even en dan is jullie avontuur weer voorbij, dus geniet er nog van.

Groetjes Ralph en Gonnie

• 31 December 2013 - 19:26

Conny En Eric:

Ad en Mechtild,
    Een bijzondere jaarwisseling gewenst (of is het al 2014 ?). We zullen aan jullie denken om 24:00u, bij de vuurkorven hier op straat.
    En leuk om af en toe een verslag te lezen, met de foto's erbij.
    Gr
    Eric en Conny.