Evaluatie in Vogelvlucht - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu Evaluatie in Vogelvlucht - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu

Evaluatie in Vogelvlucht

Blijf op de hoogte en volg Ad

22 December 2013 | Nepal, Pokhara

Met de acht vrijwilligers reizen we voor een lang weekend af naar Pokhara, Een busreis van acht uur naar het meer dat omgeven wordt door de sneeuwtoppen van de Himalaya. Helaas is het op zaterdag mistig en gaan we nog wat inkopen doen in het toeristische maar voor Nepal schone stad Pokhara. We kijken gezamenlijk terug op deze periode als vrijwilliger. Een van de conclusies is dat Cross Borders het de vrijwilligers erg naar hun zin maakt. De vrijwilligersorganisatie geweldig zijn best want zo zijn de drie excursies inclusief maaltijden e.d. in de prijs inbegrepen. Dat alles naast de dagelijkse kost en inwoning waar men grotendeels zorg voor draagt.

Kom je met hoge verwachtingen dan valt de Nepalese werkwijze tegen. Men is van goede wil is maar doet het ook op de eigen manier. En toch blijken de stappen, in de beperkte aantal jaren dat de nederlandse vrijwilligers er zijn, toch erg groot te zijn. Men knikte eerst ja als er Europeanen kwamen en ging zo zijn eigen Nepalese weg. Nu kunnen de docenten op school al vaak redelijk engels en staat men steeds meer open voor ervaringen van elders. De vrijwilligersplaatsen in de diverse locaties zijn divers en hebben zo hun eigen uitdagingen.

Kindertehuis Hamro Gaun (Sankhu)
Wij waren al overtuigd dat het een goed project is. En nu we het met eigen ogen gezien hebben zijn we helemaal overtuigd. De inzet, donaties, giften en bijdragen komen hier op de juiste plek terecht. En men is blij dat er vrijwilligers zijn. Aan het onderhoud en uitgebreidere klussen verrichten zij een belangrijke bijdrage. Maar ook leggen ze de tekortkomingen bloot.

Vergis je niet Nepal is een arm land dat nog een lange weg te gaan heeft. En de politieke onrust zal nog jaren de gemoederen bezig houden. Maar het heeft ook een rijke cultuur en is veelzijdigheid. Een land dat ook trots is op haar cultuur, verscheidenheid, diverse bevolkingsgroepen en het hoogste gebergte van de wereld. In die omstandigheden en ook geologisch een schuivende natie is het geweldig om te zien dat soms door de inzet van eenlingen zoals René Veldt een dergelijk initiatief tot stand is gekomen. Maar ook dat dit initiatief door Nepalezen gedragen, gesteund en uitgebouwd wordt. Maar bovenal dat kinderen zonder een echte thuissituatie hier weer een veilig en beschermd oord vinden en plezier hebben. Het is tevens een voorbeeld van hoe ecologisch zaken aangepakt kunnen worden met behoud van de omgeving. En dat is van grote waarde in dergelijke armoedige omstandigheden waarin grote groepen Nepalezen verkeren.

Vrijwilligerswerk
Mocht je een plek zoeken om tot rust te komen in het jachtige Nederland dan is dit kindertehuis een prima locatie. Vrijwilligerswerk vindt hier een dankbare bodem en is een uitdaging voor jezelf. Drie maanden is een hele periode en toch ook weer zo voorbij. De organisatie krijgt van ons meer dan een ruime voldoende al is er natuurlijk altijd het nodige te verbeteren. Donaties zijn altijd welkom via Stichting Veldwerk in Nederland of zolang wij er zijn via ons (A.W.M. van Best – reknr. 4166305 t.n.v. Hamro Gaun-Nepal)..

Vogelvlucht
En Mechtild wou het toch echt zelf even alles overziend naar de bergen kijken. En ook dat is gelukt.

• 22 December 2013 - 13:19

Betsy:

geweldige ervaring zal het zijn jongens, prachtig om een beetje mee te kunnen kijken met jullie.
    Vanuit hier heel goede kerst en een geweldig 2014. XX

• 22 December 2013 - 14:27

Han En Stef:

Hallo Ad en Mechtild.
    Zo te zien hebben jullie al prachtige dingen meegemaakt.Hoop dat jullie het naar je zin hebben?Hier in de straat gaat alles zijn gangetje.De kerstverlichting in jullie boom brandt volop!En de kinderen zien we af en toe ook samen boodschappen doen en dat er leven in jullie huis is!Vanavond hebben we hier in de kerk een kerstdiner voor de wijk.Denk dat het een heel gezellige en lekkere avond wordt.Wij willen jullie een heel fijne kerst toewensen en ,denk ik, een heel goed en apart begin van het nieuwe jaar!!!Geniet ervan.
    Han en Stef.

• 22 December 2013 - 15:27

Annemie:

Hallo Ad en Mechtild,
    Wat vliegt de tijd! Geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    We wensen jullie ook hele fijne kerstdagen, en we zullen vanavond als we in de kerk aan het feestmaal zitten met de buurt, nog even aan jullie denken.
    Groetjes Annemie en Ber.

• 23 December 2013 - 15:30

Jack Gudden:

Hoi Ad,

Ik zal eens kijken of ik Sjoukje enthousiast kan maken om een paar maandjes mee naar Hamro Gaun te gaan. Lijkt mij wel een heel mooie ervaring. Als (matarialistische) opgegroeide westerling ken ik niet anders dan de luxe om me heen. Eens in een heel andere setting leven en anderen op weg helpen, heeft me al een aantal jaar bezig gehouden. Misschien moet ik het gewoon eens gaan doen!
    Geniet er samen nog van de laatste weken. Want daarna val je weer teug in het jachtige Eindhoven/Veldhoven in verkiezingstijd. Groet Jack Gudden.

• 23 December 2013 - 16:03

Arthur Verbiest:

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad en jammer dat we vanaf nu jullie reisverslag moeten gaan ontberen. Meteen weer terug of eerst nog wat rondreizen? In ieder geval wens ik jullie alvast alle goeds toe en koester deze herinneringen aan Nepal en het vrijwilligerswerk. Met een zonnige groet uit Spanje, A.

• 24 December 2013 - 12:54

Chris En Charlotte Van Den Elzen:

Hoi Ad en Mechtild

We hebben met plezier en vol bewondering jullie reisverslagen gelezen.
    Wat zullen jullie genoten hebben, jammer dat er nu een eind aan komt.
    Hele fijne Kerst gewenst en een goede terugreis.

Groetjes, Chris en Charlotte

• 24 December 2013 - 17:27

Ton En Monique:

Lieve Ad en Mechtild,
    Wat een mooie reis en wat een geweldige activiteiten. Om jalours op te worden. Vanuit het platte regenachtige Nederlandje al het beste gewenst voor het komende jaar. We houden hier de zaak overeind. Zijn benieuwd naar jullie verhalen.
    Liefs.
    Monique en Ton.