Religieuze feesten - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu Religieuze feesten - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ad - WaarBenJij.nu

Religieuze feesten

Blijf op de hoogte en volg Ad

19 Oktober 2013 | Nepal, Kathmandu

Het is een en al feest in Kathmandu en het hele land. Vrijdag was de laatste dag van 14 dagen Hindufeest voor Dashain, de aanbidding van de godin Laxmi (godin van voorspoed en geluk). Daarom was het een bijzonder rustige dag in de stad zelf maar in de avond was er een rondgang langs diverse tempels waar grote groepen mensen in lange rijen door de pelgrimsroute geleid werden. Biddend en prevelend wordt er dan voor een beeld van een god van die tempel, het zijn er zoveel dat ik ze nog niet allemaal uit elkaar kan houden, terwijl er tevens een speciale soort rijst gestrooid en geld neergelegd wordt.

Vandaag bij een tempel een ritueel meegemaakt bij een tempel in de stad waarvan enkele foto's toegevoegd. Het hoe en waarom is me hier ontgaan.

En omdat volle maan vandaag (zaterdag 19 oktober 2013) toevallig sinds lange tijd weer samenvalt met de eerste dag van de astrologische kalender is er een wandelmarathon gestart: 'Dipandakha Yatra’. Oftewel de processie van de blauw gehoornde os voor Hindu's en Bhoedisten. Deze processie die al 900 jaar oud is staat symbool voor een van de 14 Bhuda's (DiPankar of Hindu Dipandakha) en wordt langs 131 heiligdommen en tempels geleid. Men zegt dat als je een stap tijdens dezer processie zet dat hetzelfde is als een tola goud voor. Dus dan is 66,5 kilometer erg veel goud voor Bhuda. Het is een bedrijvigheid van jewelste en duurt gaat nog tot laat door.

• 21 Oktober 2013 - 17:29

Greetje:

He Mechtild en Ad,
    Zo te lezen zijn jullie aangekomen. Heel veel plezier, geluk liefde voor dara
    Liefs Greetje

• 21 Oktober 2013 - 22:16

Marielle:

he.. jullie zijn er al! net vorige week nog een kaartje gestuurd naar jullie huisadres.. Die is dan voor als jullie weer terugkomen ha ha! Mooi om even de sfeer te proeven... Heimwee!!!
    Liefs en geniet ze marielle

• 22 Oktober 2013 - 06:57

Arthur Verbiest:

Kleurige foto's, hoop dat jullie ook zo'n mooi en kleurig begin van jullie werk daar hebben. Warme groeten!

• 22 Oktober 2013 - 14:22

Thies & Elke:

Mooi hoor. Da's nog eens een klokkenspel! Heel veel plezier de komende tijd! Namaste!

• 23 Oktober 2013 - 04:34

Henny:

Hoi Mechtild en Ad,
    Van dat verhaal over de religieuze feesten word ik toch wel een beetje tureluurs.
    Dit staat wel erg ver van ons Westerlingen af. Ik ben de draad helaas kwijt geraakt.
    Ik kijk al uit naar het volgende verslag. Hopelijk vind ik dan de draad weer terug.
    Reisgroetjes van Henny.

• 23 Oktober 2013 - 09:29

Don:

Wat een mooi land en wat een mooie foto's. Ze geven de sfeer goed weer. Geniet er maar van.

Groeten, Don

• 23 Oktober 2013 - 12:07

Marieke:

Geweldig leuk allemaal. Heel veel plezier!