De zoutvlakte - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Ad - WaarBenJij.nu De zoutvlakte - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Ad - WaarBenJij.nu

De zoutvlakte

Door: ad en mechtild

Blijf op de hoogte en volg Ad

21 April 2009 | Bolivia, Uyuni

Het vertrek vanuit Potosi liep vertraging op omdat de aandrijfas eronderuit viel. Nieuwe bus om vervolgens door het prachtige ruige Andesgebergte op 4000 meter hoogte gemiddeld, te hobbelen over onverharde wegen vol met kuilen en gaten.

Op weg naar de zoutvlakte, 12.000 vierkante kilometer groot. Het is adembenemend. Hewt meer ligt op 3560 meter hoogte. Met jeeps reden we naar een eilandje midden in dit oogverblindende gebied. Een fantastische ervaring. Op het eiland midden in de zoutvlakte stonden cactussen van wel 10 meter hoog. De oudste van 14 meter hoog die in 2006 de geest gaf was 1200 jaar oud. Het cactushout is beschermd. Een enkele aas met lange staart en sommige vogels kunnen zich hier handhaven.
Het treinenkerkhof is een raar schouwspel aan de rand van dit zoutmeeer, waar we de zonsondergang prahtig konden zien.

De nachtbus die hier direct op aansloot was een crime. Een traject van 10 uur waarvan je tenminste 5 uur volledig door elkaar geschud werd vanwege het slechte wegdek.

Daarnaast zat de bus vol met Bolivianen en andere backpackers die La Paz als bestemming hadden.

In deze stad prachtig gelegen in een vallei, gelegen op 3200 tot 4000 meter hoogte, verblijven we twee en een halve dag. We gaan woensdag de Chacaltaya van ruim 5000 meter op. We drinken cocathee tegen de hoogte. Het kauwen op cocablaadjes helpt ook maar is niet zo lekker.

Groet

• 21 April 2009 - 18:55

Ellen:

Hoi Ad en Mechteld,

Het duurde efkes, maar ik kon jullie website steeds niet gevonden krijgen. Ik zocht steeds op adenmechteld (met een e) ipv adenmechtild (met een i). Dus ben toen maar even op een andere manier gaan zoeken en warempel...gevonden. :-)

Leuk om jullie avonturen op deze manier bij te wonen. Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaaltje.

Geniet nog lekker daarzo.

Liefs,
    Ellen